Audyt z zakresu prawa pracy

Audyt z zakresu prawa pracy – jest kompleksowo zaplanowanym działaniem zewnętrznym polegającym na przeprowadzeniu przez IURIDUS kontroli stanu przestrzegania przepisów prawa pracy w Państwa zakładzie, co pozwoli poprawić stan przestrzegania prawa pracy i zoptymalizować koszty związane z zatrudnianiem pracowników.
Obejmuje swym zakresem:

  1. Ocenę wywiązania się z podstawowych obowiązków dotyczących podejmowania działalności związanej z zatrudnieniem,
     
  2. Prawidłowości sporządzenia obowiązujących w przedsiębiorstwie regulaminów, instrukcji lub innej dokumentacji (Regulaminy Pracy, Wynagradzania, Regulaminy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, Regulaminy Premiowania, Pakiety Socjalne, Układy Zbiorowe, ewidencje czasu pracy itp.),
     
  3. Poprawność nawiązywania i rozwiązywanie przez pracodawcę stosunku pracy, wypełniania przez pracodawcę innych obowiązków związanych z zatrudnieniem, między innymi:
  • przestrzegania norm czasu pracy
  • jakie rozwiązania należy stosować w celu efektywnego i prawidłowego zarządzania czasem pracy pracowników,
  • prawidłowości rozliczeń należności pracowniczych (diet, należności za godziny nadliczbowe i innych przewidzianych prawem świadczeń),
  • ocenę prawidłowości działań organizacji związkowych (jeżeli w zakładzie funkcjonują).


W tym celu osoba dokonująca audytu wraz z odpowiedzialnym za sprawy kadrowe pracownikiem, jak również osobą odpowiadającą za stan bezpieczeństwa i higieny pracy dokonują przeglądu miedzy innymi:

  • prowadzonych akt osobowych,
  • obowiązujących u pracodawcy regulaminów w celu wskazania ewentualnych błędów w ich postanowieniach,
  • stosowanych przez przedsiębiorcę wzorów umów (umowy o pracę, umowy szkoleniowe, umowy o zakazie konkurencji oraz umowy cywilnoprawne).
     

Analiza dokumentacji pracowniczej w zakładzie pracy w odniesieniu do wewnętrznych aktów wewnętrznego prawa pracy każdorazowo obejmuje kontrolę wszystkich obowiązujących aktów.
W odniesieniu do oceny prowadzenia akt osobowych może przebiegać w zależności od decyzji pracodawcy:

  • poprzez kontrolę wyrywkowo wybranych teczek osobowych,
  • poprzez kontrolę akt osobowych wszystkich pracowników zakładu pracy.
     

Efektem pracy audytora jest „Raport o stanie przestrzegania prawa pracy”, z którego wynika:

  • jakie nieprawidłowości w prowadzeniu spraw pracowniczych istnieją w przedsiębiorstwie,
  • jakie działania należy podjąć aby uchybienia te wyeliminować oraz poprawić stan funkcjonowania zakładu w zakresie spraw pracowniczych,
  • jak zoptymalizować koszty ponoszone w związku z zatrudnieniem,
  • wykazanie zagrożeń jakie mogą wystąpić w przypadku nie usunięcia naruszeń.